UCITS - 1985 - 2004

Jednolitego rynku dla funduszy inwestycyjnych

Jezeli oryginalna Przedsiebiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartosciowe (UCITS) Dyrektywa zostala przyjeta w grudniu 1985 roku, Jacques Delors idea "o" jednolitego rynku "dopiero co pojawil sie i" Jednolity Akt Europejski "z teraz tak dobrze zaznajomieni" 1992 celów "mial jeszcze zostac przyjety. Dlatego tez, z dzisiejszej perspektywy, celem dyrektywy jest dosc malo ambitne zblizenie warunków konkurencji i zapewnienia bardziej sk
o Kompleksowa informacja dla inwestorów;

o Skuteczny nadzór nad funduszem i jego kierownika;

Istotne o dywersyfikacji instrumentów zbywalnych i plynnych;

o rozdzielenie zarzadzania i podzialu aktywów

Zasady te wykonane UCITS jak wiadomo im, ze jest skutecznym instrumentem oszczednosci w polaczeniu z wysokiego poziomu ochrony inwestorów. Nowa dyrektywa pozostawil nietkniete tych zasad, a nawet poszedl tak daleko, by je wzmocnic. Natomiast rozszerzenie mozliwosci inwestycyjnych, np. poprzez szersze stosowanie instrumentów pochodnych, nowa dyrektywa wzmocnienie regul dywersyfikacji ryzyka oraz poprawe ochrony inwestorów poprzez wprowadzenie uproszczonego prospektu emisyjnego. Z dopuszczeniem nowych dzialan, takich jak zarzadzanie aktywami uznaniowe, wykonawczych spólki zarzadzajacej zbyt zostalo wzmocnione, na przyklad poprzez wymogów kapitalowych oraz zasady dotyczace delegacji. Mimo to, dziesiec miesiecy po koncowej dacie stosowania dyrektywy nie jest jeszcze naprawde dziala. Liczbe przejsciowych problemów dopiero teraz rozwiazywane przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartosciowych (CESR) (mianowicie ostatnio zamknietych konsultacji przez CESR), dwa zalecenia Komisji dotyczace stosowania instrumentów pochodnych oraz niektórych tresci uproszczonego prospektu jeszcze wdrozone w wielu krajach. Równiez szereg definicji problemów, w szczególnosci w odniesieniu do kwalifikowanych instrumentów inwestycji UCITS, dopiero teraz zaczynaja byc traktowane przez CESR i konsultacji publicznych oraz wysluchanie publiczne sa planowane na przelomie kwietnia i maja 2005 roku.

Koncowy "Poziom 2" rozporzadzenia z pewnoscia nie bedzie na stole przed koniec roku 2005. Inne kwestie zwiazane sa do wystapienia po przyjeciu nowej dyrektywy jest naprawde dziala. Nawet jesli tak sie stanie, jeden na rynku sprzedazy detalicznej fundusze inwestycyjne nie zostaly osiagniete. Wynika to jasno w ostatnim raporcie ekspertów Komisji w sprawie zarzadzania aktywami Grupy. Program prac CESR ds. zarzadzania inwestycyjnego juz zawiera pewne wnioski. Podczas gdy na innych rynkach, takich jak ubezpieczenia i bankowosc, wydaje sie byc w trakcie dalszego rozwoju, zarówno CESR i Komisja zgadzaja sie, ze przyszle rozporzadzenie jest potrzebne do osiagniecia ostatecznego celu wspólnego rynku dla funduszy inwestycyjnych. Co to ustawodawstwo moze wygladac beda kluczowym punktem dyskusji pomiedzy ustawodawców, regulatorów i przemyslu w nadchodzacych latach. Glówne przeszkody w funkcjonowaniu jednolitego rynku dla funduszy inwestycyjnych zostaly okreslone mniej lub bardziej

o transgraniczne rejestracji passported funduszy jest nadal zbyt skomplikowane, czasochlonne i kosztowne;

o Polaczenie funduszy lub polaczenia aktywów funduszy "ponad granicami jest prawie niemozliwe z powodu barier regulacyjnych i podatkowych;

o paszport dla spólki zarzadzajacej nie jest to co powinno byc: srodki zarzadzania granica jest niemozliwe;

o znacznej liczby funduszy (np. fundusze nieruchomosci) nie sa objete dyrektywa;

o Poniewaz dyrektywa nie jest w stylu Lamfalussy'ego dyrektywy, wszelkich zmian i / lub modernizacji wymaga nowej dyrektywy, co wszyscy wiemy, to bardzo uciazliwe i czasochlonne.

Wyzwan konkurencji

Problemem jest obecnie obowiazujacej dyrektywy jest przede wszystkim tak zwana "dyrektywa produktów" - w przeciwienstwie do bardziej nowoczesnych uslug inwestycyjnych / rynków instrumentów finansowych (ISD / MiFID) i innych dyrektywach dotyczacych uslug finansowych. UCITS w coraz wiekszym stopniu konkuruje z nowych produktów, takich jak instrumenty strukturyzowane, które choc mniej uregulowane i mniej przejrzyste sa jednak, w przypadku sprzedazy detalicznej inwestorzy, trudne do odróznienia od wysoce regulowanych funduszy inwestycyjnych. Inwestorów w coraz wiekszym stopniu zalezy na tych bezwzglednych produktów w obie strony. Jesli okaze sie to niemozliwe, aby zapewnic im podobnych produktów w ramach UCITS - na przyklad dyrektywe z powodu restrykcyjnej interpretacji dozwolone inwestycji Jakie sa zbywalne papiery wartosciowe? Co z inwestycji w instrumenty strukturyzowane w wymienionych zamkniete lub fundusze zakonczyly? - Beda one w rzeczywistosci sa przegrani.

Beda one oparte na produkty, które moga wygladac tansze, ale które w rzeczywistosci zapewnia nizszy poziom ochrony inwestorów. Dyskusje na temat sposobu osiagniecia zrównowazonego regulacji dla UCITS w tym wzgledzie bedzie jedna z glównych kwestii na porzadku obrad regulacyjnych w najblizszych miesiacach. Jednak naprawde przekonujace i spójne rozwiazanie problemu prawdopodobnie nie bedzie mozliwe do osiagniecia w ramach obecnie obowiazujacej dyrektywy po prostu "w tym" nowe produkty. Ksztalt obecnych potrzeb dyrektywy zostac ponownie rozwazone. Nikt dzis twierdza, ze ochrona inwestorów mozna takze osiagnac za pomoca innych srodków, takich jak pewien poziom zasady dystrybucji, jak obecnie podejmowane na Poziom 2 rozporzadzenia w RIF. Sa to wszystkie punkty, które Komisja bedzie musiala wziac pod uwage przy sporzadzaniu Zielonej Ksiedze w sprawie UCITS, w odpowiedzi na klauzule przegladu zawartych w dyrektywie UCITS, planowany na polowe 2005 roku.

No comments:

Post a Comment