Zarzadzanie ryzykiem w sektorze finansowym

Zarzadzanie ryzykiem to goracy temat w sektorze finansowym, zwlaszcza w swietle ostatnich strat niektórych korporacji np. zawalenia Bank Barings Brytanii, WorldCom, a takze ze wzgledu na incydent z 9 / 11. Szybkie zmiany stanu przedsiebiorstw, restrukturyzacja organizacji, aby sprostac wciaz rosnacej konkurencji, rozwoju nowych produktów, nowych rynków i wzrost wzajemnej transakcji granicznego na zlozonosc transakcji ujawnil instytucji finansowych do nowych zagrozen wymiarach. W ten sposób pojec
Poprzez ulatwienie transakcji i dokonywania kredytowych i innych produktów finansowych dostepne, sektor finansowy jest kluczowym elementem budowy prywatnych jak i publicznych na rzecz rozwoju sektora. W jej najszerszym definicji, jest w niej wszystko od banków, gieldy papierów wartosciowych i ubezpieczen, do unie kredytowe, instytucje mikrofinansowania i lichwiarzy. Jako skutecznego uslugodawcy, sektor finansowy, równoczesnie spelnia wazna role w calej gospodarce. Róznego rodzaju instytucji finansowych aktywnie dzialajacych w sektorze finansowym banki, DFIs, Micro Finanse banków, firm leasingowych, Modarabas, zarzadzania aktywami firmy, fundusze itp.

Tak wiec dzisiejsze dzialania wymaga srodowiska systematycznego i bardziej zintegrowanego podejscia do zarzadzania ryzykiem.

Ryzyko:

Ryzyko domyslnie ma ciagniecia czesci; niepewnosc i ekspozycji. Jesli obie nie wystepuja, nie ma ryzyka. Definicja ryzyka wedlug wytycznych dotyczacych zarzadzania ryzykiem wydane przez panstwo Banku Polska jest "ryzykiem finansowym w organizacji bankowy jest mozliwosc, ze wynik dzialania lub wydarzenia moga wywolac negatywne skutki. Takie wyniki moga albo spowodowac bezposrednie utraty zysku / kapital lub moze spowodowac nalozenie ograniczen na bank jego zdolnosc do spelnienia jego celów biznesowych. Takie ograniczenia stanowia zagrozenia te moga utrudnic zdolnosci banku do prowadzenia biezacej dzialalnosci lub w celu wykorzystania mozliwosci zwiekszenia jego dzialalnosci. "

Rodzaje ryzyka:

Zagrozenia te sa zwykle okreslone przez negatywny wplyw na rentownosc kilku róznych zródel niepewnosci. Mniej lub bardziej wszystkich instytucji finansowych musza zarzadzac po twarzach ryzyka:

1. Ryzyko kredytowe

2. Ryzyko rynkowe

3. Ryzyko plynnosci

4. Ryzyka operacyjnego

5. Ryzyko kraju

6. Ryzyko prawne

7. Zgodnosci ryzyka

8. Ryzyko utraty reputacji

Ogólnie rzecz biorac istnieja cztery ryzyka wedlug wytycznych dotyczacych zarzadzania ryzykiem, które otaczaja sektora finansowego tj. Ryzyko kredytowe, Ryzyko rynkowe, ryzyko plynnosci i ryzyka operacyjnego. Te ryzyka sa tutaj opracowane na podstawie:

i. Ryzyko kredytowe

Jest to ryzyko ponoszone w przypadku kontrahenta domyslne. Wynika z dzialalnosci kredytowej, inwestycyjnej, a takze z kupna i sprzedazy aktywów finansowych na zlecenie innych osób. Ryzyko to jest zwiazane z transakcjami finansowania, tj.:

a. Za zwloke w splacie przez kredytobiorce oraz

. Domyslnie zobowiazujac zaangazowania pozostalych instytucji finansowych w przypadku ustalenia konsorcjalnych.

Jest to najbardziej krytycznych ryzyka bankowego i jedno z nich musi byc starannie zarzadzany. Jest to równiez ryzyko, iz wymaga najbardziej subiektywnej oceny, pomimo ciaglego dazenia do poprawy i oceniac proces podejmowania decyzji kredytowej.

ii. Ryzyko rynkowe

Ryzyko rynkowe jest zdefiniowane jako zmiennosc dochodów lub wartosci rynkowej stopy ze wzgledu na wahania czynników majacych wplyw na rynek, takich jak waluty, stopy procentowe, czy kredyt. Dla banków komercyjnych, ryzyko rynku stabilny portfel inwestycyjny plynnosci wynika z niedopasowania profilu ryzyka aktywów i ich finansowania. Ryzyko to wiaze sie ryzyko stopy procentowej w wszystkich jej elementów: ryzyko kapitalowe, ryzyko kursowe i ryzyko towaru.

iii. Ryzyko plynnosci

Ryzykiem plynnosci jest definiowane jako ryzyko nie jest w stanie wywiazac sie ze swoich zobowiazan i nie jest w stanie rozwijac lub offset pozycji organizacji na czas, poniewaz nie moze jej likwidacja po rozsadnych cenach w razie potrzeby.

iv. Ryzyka operacyjnego

Ryzyko to wynika z niedoskonalosci w koncepcji, organizacji, lub wprowadzenie w zycie procedur rejestrowania zdarzen dotyczacych dzialalnosci banku w systemie rachunkowosci / systemów informatycznych.

Potrzeby zarzadzania ryzykiem i monitoring:

Istnieje wiele powodów, dlaczego jest tak wiele wagi do Zarzadzanie ryzykiem w sektorze finansowym teraz dziennie. Niektóre z nich sa wymienione ponizej: -

1. Obecna struktura spólek akcyjnych, w której wlasciciele nie sa menedzerów, a tym samym wzrost ryzyka, dlatego konieczne sa odpowiednie narzedzia do osiagniecia pozadanych rezultatów w zakresie ryzyka.

2. Sektor finansowy ma pochodzic z prostego zlozenia i funkcji kredytowych.

3. Swiat stal sie tak bardzo skomplikowane transakcji finansowych i instrumentów.

4. Wzrost liczby transakcji krzyzowych granicznych, które z wlasnej ryzyko próchnicy.

5. Na rynkach wschodzacych

6. Przelewy z terroryzmem

Monitorowanie ryzyka sektora finansowego jest bardzo wazne i nieodlacznym elementem zarzadzania ryzykiem. Wazne jest monitorowanie ryzyka w sektorze finansowym z nastepujacych powodów:

1. Ceny ofert w innych

2. Bezposredni udzial posiadacza lokaty.

3. Znacznie bardziej ryzykowne niz w sektorze handlu i produkcji.

4. Poprzedni / Nowy problemów banków czyli przebijal portfela, która jest ryzyko kredytowe.

5. Upadlosc Barings Bank dzieki krótkiej sprzedazy / dlugiej pozycji, która jest ryzyko rynkowe.

6. Ryzyko operacyjne nie ma bezposredniego wplywu, ale wazne dla ciaglosci i rozwoju organizacji.

7. Apetyt instytucji finansowej do podjecia ryzyka zwiazane z bazy kapitalowej instytutu wiec próchnicy na ogromne ryzyko narazenia.

Elementy zarzadzania ryzykiem Frame Work

Risk Management Frame Praca sklada sie z pieciu czesci. Przede wszystkim identyfikacji ryzyka, a nastepnie ocenia sie do klasyfikacji, szukam rozwiazania i zarzadzania, po dokonaniu oceny szybkie reagowanie i wdrazanie rozwiazan i ostatniej fazie jest monitorowanie i zarzadzanie ryzykiem postepu nauki z tych doswiadczen, które nigdy nie taki problem wystapi ponownie. Caly proces ma byc dobrze skomunikowana w trakcie calego procesu zarzadzania ryzykiem, jezeli ma byc sprawnie zarzadzane.

Miedzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opracowala zarzadzanie ryzykiem w zakresie identyfikacji, analizy, oceny, leczenia (kontrola), monitorowania, kontroli i komunikacji ryzyka. Dzialania te moga byc stosowane w sposób systematyczny sposób lub ad hoc. Nalezy przypuszczac, ze systematyczne stosowanie tych dzialan spowoduje poprawe podejmowania decyzji i, najprawdopodobniej, lepsze wyniki.

Struktura zarzadzania ryzykiem

W zaleznosci od struktury i dzialania organizacji, zarzadzania ryzykiem finansowym mozna zrealizowac na rózne sposoby. strukture zarzadzania ryzykiem jest okreslenie róznych warstw organizacji, w którym identyfikacji ryzyka i zarzadzania. Choc istnieja rózne warstwy lub poziomu, przy którym ryzyko jest zarzadzane, ale sa trzy warstwy, które sa wspólne dla wszystkich. tj.

Zarzadzanie ryzykiem

Dla zarzadzania ryzykiem istnieja pewne podstawowe zasady, które maja byc stosowane w kazdej organizacji:

1. Polityke na poziomie korporacji

2. strategii zarzadzania ryzykiem

3. Scisle okreslonych zasad i procedur przez kierownictwo wyzszego szczebla

4. Rozpowszechniania, wdrazania i przestrzegania zasad i procedur

5. Odpowiedzialnosci osób fizycznych pozycja poszczególnych funkcji / linii biznesowych

6. Niezalezny przeglad funkcji ryzyka

7. Planów awaryjnych

8. Narzedzia do monitorowania zagrozen

Instytucji moze ograniczyc pewne ryzyko po prostu badania ich. Bank moze zmniejszyc ryzyko kredytowe poprzez poznanie jego kredytobiorców. Dom maklerski moze zmniejszyc ryzyko rynku poprzez wiedze o rynkach dziala w.

Funkcjonalnie sa cztery aspekty zarzadzania ryzykiem finansowym. Sukces zalezy od

A. pozytywne kultury korporacyjnej,

Nikt nie moze zarzadzac ryzykiem, jesli nie sa one przygotowane do podjecia ryzyka. Podczas gdy indywidualne inicjatywy jest krytyczna, to kultury korporacyjnej, która ulatwia ten proces. Pozytywna kultura ryzyka, która promuje indywidualna odpowiedzialnosc i wspomagajace podejmowanie ryzyka.

B. Aktywne zauwazyl polityk i procedur

Prawidlowego stosowania, procedury sa skutecznym narzedziem zarzadzania ryzykiem. Celów polityk i procedur, aby wzmocnic pozycje ludzi. Okreslaja one, jak mozna osiagnac to, co nalezy zrobic. Skutecznosci polityki i procedur zalezy w duzej mierze na pozytywnej kultury ryzyka.

C. Skuteczne wykorzystanie technologii

Podstawowym role, jaka odgrywa technologia zarzadzania ryzykiem i oceny ryzyka komunikacji. Technologia jest zatrudniony lub w inny sposób oszacowac ryzyka Podsumowujac, poniewaz sa one podejmowane. Nastepnie przekazuje te informacje do decydentów, w stosownych przypadkach.

D. Niepodleglosci lub specjalistów zarzadzania ryzykiem

, Aby uzyskac zadany wynik z zarzadzania ryzykiem, zarzadzania ryzykiem musza byc niezalezne od poziomu ryzyka funkcji w organizacji. doswiadczenie Enronu z zarzadzania ryzykiem jest pouczajace. Firma prowadzi funkcja zarzadzania ryzykiem moze zatrudniac pracowników. Linii sprawozdawczosci zostaly w odpowiedni sposób niezalezny w teorii, ale w mniejszym stopniu w praktyce.

Kontroli wewnetrznej

Para One na pierwszej stronie "Wytyczne w sprawie wydanego przez SBP przewiduje kontroli wewnetrznej":

"Kontrola wewnetrzna odnosi sie do polityki, planów i procesów, których dotyczy Zarzadu i wykonywane w sposób nieprzerwany przez zarzad i pracowników wszystkich szczebli w banku. Tych kontroli wewnetrznej sa stosowane zapewnic wystarczajaca pewnosc w zakresie osiagniecia celów organizacji. System kontroli wewnetrznej obejmuje finansowych, operacyjnych i kontroli ich przestrzegania. "

Obecnej oficjalnej definicji kontroli wewnetrznej zostal opracowany przez Komitet Organizacji Sponsoring (COSO) ¹ cych Komisji. Raport w jego wplywowym, Kontrola wewnetrzna - zintegrowana struktura ramowa ", Komisja okresla kontroli wewnetrznej w nastepujacy sposób:

"Kontrola wewnetrzna jest procesem, dokonywane przez jednostki Zarzadu, zarzadzanie i innego personelu, który ma zapewnic wystarczajaca pewnosc w zakresie realizacji celów w nastepujacych kategoriach:

? Skutecznosci i efektywnosci dzialan.

? Wiarygodnosci sprawozdawczosci finansowej.

? Zgodnosci z obowiazujacym prawem i przepisami.

Definicja ta odzwierciedla pewnych podstawowych pojec:

? Kontrola wewnetrzna to proces. Jest to srodek do celu a nie celem samym w sobie.

? Kontrola wewnetrzna odbywa sie przez ludzi. Podreczników nie jest polityka i formy, ale ludzie na kazdym poziomie organizacji.

? Kontrola wewnetrzna moze byc oczekuje sie tylko wystarczajaca pewnosc, nie absolutne zapewnienie, aby jednostki i zarzad.

Wewnetrzna kontrola powinna wspierac i nie utrudniaja zarzadzanie i pracowników z realizacji swoich celów. Kontroli musza byc traktowane powaznie. Dobrze zaprojektowany system kontroli wewnetrznej jest gorsza niz bezwartosciowe, jesli nie jest przestrzegana, poniewaz assemblance kontroli bedzie prawdopodobnie blednie poczucie pewnosci. Kontrole sa tam byc, nie unikac. Na przyklad, sprawozdania wyjatku nalezy kontynuowac. Kierownictwo wyzszego szczebla powinny dawac dobry przyklad co do zgodnosci kontroli. Na przyklad, fizyczne ograniczenia dostepu do stref bezpieczenstwa powinny byc przestrzegane równiez przez kierownictwo wyzszego szczebla jako junior przez personel.

Elementów kontroli wewnetrznej

Elementów kontroli wewnetrznej równiez zaleza od struktury jednostki organizacyjnej i charakteru jego pracy. Raport COSO opisuje proces kontroli wewnetrznej sklada sie piec wzajemnie powiazanych elementów, które sa pochodnymi i zintegrowane z procesem zarzadzania. Komponenty sa ze soba powiazane, co oznacza, ze kazdy element ma wplyw i ma wplyw pozostalych czterech. Te piec elementów, które sa niezbedne podstawy skutecznego systemu kontroli wewnetrznej, obejmuja:

I. Kontrola srodowiska,

srodowisko kontroli, wartosci niematerialnych i czynnik pierwszy z pieciu elementów, jest podstawa wszystkich innych elementów kontroli wewnetrznej, zapewnienie dyscypliny i struktury obejmujacej zarówno kompetencje techniczne i etyczne zobowiazania.

II. Ocena ryzyka,

Organizacje istnieja do osiagniecia jakiegos celu lub celu. Celów, gdyz zwykle sa szerokie, sa zwykle podzielone na konkretne cele jako cele. Ryzyko to jest wszystko, co stanowi zagrozenie dla realizacji celu. Oceny ryzyka dokonuje sie w celu okreslenia stosunku ryzyka utraty programów i funkcji do projektowania i najbardziej oplacalne i wydajne kontroli wewnetrznych.

III. Dzialania kontrolne,

Czynnosci kontrolne oznacza strukture, zasady i procedury, których organizacje okresla wiec, ze stwierdzone zagrozenia nie stanowia przeszkody w organizacji w osiagnieciu jej celów.

Zasad, procedur i innych przedmiotów, takich jak opisy stanowisk pracy, wykresy organizacyjne i standardy nadzoru, nie, oczywiscie, istnieja tylko dla celów kontroli wewnetrznej. Dzialania te sa podstawowe praktyki zarzadzania.

IV. Informacyjne i komunikacyjne, a

Organizacje musza miec mozliwosc uzyskania wiarygodnych informacji w celu okreslenia zagrozen i ich polityki komunikacji i innych informacji dla tych, którzy jej potrzebuja. Informacji i komunikacji, czwarty element kontroli wewnetrznej, wyraza ten czynnik.

V. Monitorowanie

Zycie jest zmiana, kontrole wewnetrzne nie sa wyjatkiem. Zadowalajace kontrole wewnetrzne moga stac sie nieaktualne w drodze zmian w sytuacji zewnetrznej. Dlatego po ryzyka zidentyfikowane, polityki i procedur na swoim miejscu, oraz informacje dotyczace dzialan kontrolnych przekazywane do pracowników, przelozonych musi wdrozyc piaty element kontroli wewnetrznej, kontroli.

Nawet najlepszy plan kontroli wewnetrznej nie powiedzie sie, jesli nie jest przestrzegane. Monitoring pozwala na okreslenie, czy zarzadzanie kontroli sa przestrzegane przed problemów. W ten sam sposób, zarzadzania musi dokonac przegladu niedociagniecia stwierdzone przez kontrole w celu ustalenia, czy system kontroli wewnetrznej potrzeby zwiazane z przegladu.

Narzedzia monitoringu ryzyka

Information Management System

MIS lub Management Information System gromadzenia i analizy danych w celu wsparcia kierownictwa decyzji w odniesieniu do osiagniecia celów wymienionych w zasad i procedur oraz kontroli ryzyka róznych tam.

Jest to MIS czyli obszarze, gdzie moze odegrac istotna role jako skuteczny i przy pomocy IT duzych informacje moga byc analizowane sprawnie i dokladnie, tak, ze skuteczne moze zostac podjeta decyzja przez zarzad bez utraty dowolnym momencie.

Aktywów i pasywów Komitet Zarzadzajacy (ALCO)

W wiekszosci przypadków, dzien na dzien oceny i zarzadzania ryzykiem jest przypisany do wyspecjalizowanych komisji, takich jak aktywami i pasywami Komitet Zarzadzajacy (ALCO). Obowiazków zwiazanych z kluczowych elementów procesu zarzadzania ryzykiem powinny byc odpowiednio oddzielone, aby uniknac potencjalnych konfliktów interesów - innymi slowy, instytucji finansowej w zakresie monitorowania ryzyka oraz funkcje kontrolne powinny byc dostatecznie niezalezne od podejmowania ryzyka funkcji. Wieksze lub bardziej zlozone instytucje czesto maja wyznaczony, niezaleznej jednostki odpowiedzialne za projektowanie i zarzadzanie zarzadzanie bilans, w tym ryzyka stopy procentowej. Biorac pod uwage rozpowszechniona dzisiaj innowacji w bankowosci i dynamiki rynku, banki powinny okreslac wszelkie ryzyko zwiazane z nowego produktu lub uslugi przed jej wprowadzeniem, a takze zapewnienia ze te zagrozenia sa natychmiast rozpatrywane w proces oceny i zarzadzania.

Zasad ladu korporacyjnego

Ladu korporacyjnego odnosi sie do sposobu, w jaki dzialalnosc organizacji jest regulowane, wlacznie z ustanowieniem korporacyjnych celów i instytucji profilu ryzyka, dostosowanie przedsiebiorstw dzialan i zachowan w nadziei, ze zarzad bedzie dzialal w sposób bezpieczny i zdrowy, dziala z dnia na -dniowych operacji w ustalonym profilu ryzyka, jednoczesnie chroniac interesy deponentów i innych zainteresowanych stron. Jest okreslony poprzez zestaw relacji miedzy instytucja zarzadu, zarzadu, jego akcjonariuszy i innych zainteresowanych stron.

Kluczowych elementów ladu korporacyjnego na bank to:

a) dobrze sformulowana strategii przedsiebiorstwa w stosunku do którego ogólnego sukcesu i wklad poszczególnych osób mozna zmierzyc.

) Ustanawianie i egzekwowanie wynika obowiazków, organ decyzyjny i rozliczalnoscia, które sa odpowiednie dla profilu ryzyka banku.

c) silne zaangazowanie finansowe zarzadzania ryzykiem (niezaleznie od rodzaju dzialalnosci), odpowiednie systemy kontroli wewnetrznej (w tym wewnetrznych i zewnetrznych funkcji audytu), i funkcjonalne wzornictwo proces niezbednych kontroli i równowagi.

d) wartosci firmy, kodeksów postepowania oraz innych wlasciwych norm zachowania, i skuteczne systemy zastosowane do zapewnienia zgodnosci. Obejmuje to specjalny monitoring banku ekspozycji na ryzyko konfliktu interesów, gdzie oczekuje sie pojawiaja (np. relacje z powiazanych stron).

e) finansów i zarzadzania zachety do dzialania we wlasciwy sposób oferowane rady, zarzadu i pracownicy, w tym odszkodowan, promocji i kar. (Tj. kompensacji powinny byc zgodne z celami banku, wydajnosci i wartosci etycznych).

f) przejrzystosc i stosowne przeplywu informacji wewnatrz i opinii publicznej.

Narzedzi wymienionych powyzej moga byc wykorzystane w identyfikacji i zarzadzaniu róznymi zagrozeniami w nastepujacy sposób:

Ryzyko kredytowe I.

Jest ona zarzadzana przez ustawienie ostroznego ograniczenia ekspozycji do poszczególnych transakcji, kontrahentów i portfeli. Kredyty limity ustalane sa w odniesieniu do ratingu ustanowiony agencji ratingowych, metody ustanowione przez organy regulacyjne, jak i za kierunek Zarzadu.

o Monitorowanie narazenia na strone

o Monitoring narazenia grupy

o Monitorowanie narazenia banku zobowiazan warunkowych

o ekspozycji Banku w czystych obiektów

o Analiza narazenia banku madry produktu

o Analiza stezenia narazenia banku w róznych segmentach gospodarki

raporty o rentownosci produktów

II. Rynek

Instytucje finansowe powinny miec odpowiedni system kontroli wewnetrznej w celu nadzorowania stopy procentowej procesu zarzadzania ryzykiem. Podstawowym elementem takiego systemu jest prawidlowe, niezaleznego przegladu i oceny w celu zapewnienia skutecznosci systemu i, w stosownych przypadkach, zalecic zmiany lub rozszerzenia.

Ryzyko stopy procentowej nalezy monitorowac w ujeciu skonsolidowanym, w tym narazenia spólek zaleznych. Instytucji zarzadu posiada ostateczna odpowiedzialnosc za zarzadzanie ryzykiem stopy procentowej. Zarzadu zatwierdza strategie biznesowe, które okreslic stopien narazenia na ryzyko i zawiera wytyczne dotyczace poziomu ryzyka stopy procentowej, która jest do przyjecia dla instytucji, na temat polityki, które ograniczaja ryzyko narazenia, oraz na temat procedur, linie podleglosci i odpowiedzialnosci zwiazane z zarzadzaniem ryzykiem. Równoczesnie powinny systematycznie przegladu ryzyka, w taki sposób, aby w pelni zrozumiec poziom ryzyka i oceny wyników zarzadzania monitorowania i kontroli ryzyka w zgodnosci z polityka zarzadu. Sprawozdan dla kierownictwa wyzszego szczebla powinno zapewnic zagregowanych informacji i odpowiedni poziom wsparcia szczególowe dla ulatwienia znaczaca ocene poziomu ryzyka, wrazliwosc banku na zmiany warunków rynkowych, oraz inne istotne czynniki.

Komitet Aktywami i Pasywami (ALCO) odgrywa kluczowa role w zakresie nadzoru i koordynacji zarzadzania ryzykiem rynkowym. ALCOs spelniaja miesiecznie. mandatów inwestycyjne i limity ryzyka sa poddawane przegladowi w regularnych odstepach czasu, zwykle raz w roku w celu zapewnienia, ze sa nadal aktualne.

Zarzadzanie ryzykiem oraz Budzetowa

Budzetu ryzyka okresla tolerancji zarzadu lub jego delegatów do dochodu lub straty kapitalu w okreslonym horyzoncie czasowym ze wzgledu na ryzyko rynkowe, zwykle rok ze wzgledu na cykl rachunkowosci. (Instytucje, które nie wrazliwa na roczne zapotrzebowanie dochód moze miec dluzszy horyzont, co równiez pozwala na wieksza swobode w zakresie zarzadzania portfelem.). Po rocznym budzetem ryzyka ustalono, systemu limitów ryzyka musi byc wprowadzony w celu ochrony przed rzeczywistej lub potencjalnej straty przekraczajace budzet ryzyka. Istnieja dwa rodzaje limitów ryzyka, i oba sa niezbedne do ograniczania strat w wyznaczonym poziomie (budzetu ryzyka).

Pierwszy typ to limity stop-loss, które kontroluja lacznych strat z mark-to-market stanowisk istniejacych w stosunku do poziomu odniesienia. Drugi granicach stanowisko, w którym kontrola potencjalnych strat, które moga wyniknac z przyszlych niekorzystnych zmian cen rynkowych. Stop-loss limity sa okreslone w stosunku do ogólnego budzetu ryzyka. Podzialu ryzyka budzetu do róznych rodzajów ryzyka jest tyle, sztuka i nauki, oraz metodologia zastosowane zalezy od konfiguracji poszczególnych procesu inwestycyjnego. Niektóre z pytan, które maja wplyw na podzial ryzyka obejmuja:

* Jakie sa znaczace ryzyko rynkowe w portfelu?

* Jaki jest zwiazek miedzy tymi zagrozeniami?

* Ilu chetnych zagrozenie istnieje?

* Jak ryzyko przewiduje sie wykorzystanie w ciagu roku?

Przestrzegania limitów stop-loss wymaga czestego, jesli nie codziennie, pomiar wydajnosci. Wydajnosc jest calkowity zwrot z portfela mniej calkowitego powrotu odniesienia. Pomiar wydajnosci jest kluczowym statystyki do monitorowania wykorzystania budzetu ryzyka i zgodnosci z limitami stop-loss. Limity sa takze stanowisko w stosunku do ogólnego budzetu ryzyka, i podlegaja tym samym wzgledy omówione powyzej. Funkcja limitów pozycji, jednak to, aby ograniczyc potencjalne straty z przyszlych niekorzystnych zmian cen lub stóp zwrotu.

III. Ryzyko plynnosci

Komitet Bazylejski ustanowila pewne normy ilosciowe modeli wewnetrznych, gdy sa stosowane w kontekscie adekwatnosci kapitalowej.

a. Alokacji kapitalu na rózne rodzaje dzialalnosci po uwzglednieniu ryzyka operacyjnego, tj. zaklócenia dzialalnosc gospodarcza, która zwlaszcza ze wzgledu na nadmierny wzrost wykorzystania EDP

. Alokacji kapitalu, równiez wsród róznych produktów tj. dlugoterminowe, krótkoterminowe, konsumentów, przedsiebiorstw itp. Biorac pod uwage ryzyko zwiazane kazdego produktu i jego cyklu zycia, aby uniknac kryzysu plynnosci, dla których analiza jest luka. Jest to zadanie ALCO

c. Zobowiazania warunkowe na przyklad nie wiecej niz 10 razy kapitalu,

d. Funduszu na nie wiecej niz 6 razy kapitalu

e operacje rynku kapitalowego nie wiecej niz 1 raz w stolicy

f. Jednakze te ograniczenia nie moze przekraczac przepisów.

g. Parametry kontroli

o wymogach prawnych

o kierunkach Zarzadu

o rozsadne praktyki

Dla organizacji zarzadzania plynnoscia sa zobowiazani do posiadania rezerw na nieprzewidziane potrzeby plynnosci. ALCO odpowiada za ustawienie oraz monitorowanie limitów ryzyka plynnosci. Limity te sa ustalane przez organy regulacyjne i zgodnie z kierunków Zarzadu pamietajac o stanie rynku i dotychczasowych doswiadczen.

Z Bazylei zawiera definicji kapitalu regulacyjnego, srodki z ryzykiem, i zasady okreslajace wielkosci kapitalu, musza byc utrzymywane w odniesieniu do tych zagrozen. Wprowadzila ona de facto normy adekwatnosci kapitalowej, na podstawie wazonych ryzykiem sklad aktywa banku i poza bilansowych ekspozycji, który zapewnia odpowiednia ilosc kapitalu i rezerw jest utrzymywana w celu zabezpieczenia wyplacalnosci. Basel Accord z 1988 r. skierowana przede wszystkim bankowosc w sensie przyjmowania depozytów i udzielania kredytów (komercyjne w USA prawa), wiec jego celem bylo ryzyka kredytowego.

Na poczatku lat 1990 r. Bazylejski Komitet postanowil update 1988 r. porozumieniem o wymogi kapitalowe z tytulu ryzyka rynkowego banku. Bedzie to mialo konsekwencje dla niebankowe firmy inwestycyjne.

Tak wiec, formula ustalania adekwatnosci kapitalowej mozna zilustrowac w nastepujacy sposób:

Poziom I = + Poziom 2 + Tier 3 *- 8%.

Aktywa wazone ryzykiem + (Market Risk Capital Charge x 12.5)

IV. Ryzyka operacyjnego

Nad tym ryzykiem udokumentowane zasady i procedury sa ustalone. Ponadto regularne szkolenia jest, aby osoby biorace zdaja sobie sprawe z celu organizacji, wymogów ustawowych.

Raportowanie o waznych / nadzwyczajne / wyjatkowe transakcji w zakresie zapewnienia przestrzegania zasad KYC i srodek Przeciwdzialanie praniu brudnych pieniedzy

o Analiza problemów systemu

No comments:

Post a Comment